04 wrz

Okres adaptacyjny w przedszkolu cz.1

We wrześniu w przedszkolach pojawiają się nowe dzieci. Dla części z nich pierwsze dni czy tygodnie w przedszkolu bywają trudne. Również i dla rodziców te pierwsze dni potrafią być trudne, gdyż budzą wiele emocji, a czasem własnych trudnych wspomnień.

Dlatego proponujemy kilka prostych rzeczy, które mogą pomóc, aby proces adaptacji w nowej placówce mógł przebiegać możliwie sprawnie i łatwo.

Co może zrobić rodzic?

  • dowiedz się jak przebiega adaptacja w Waszym przedszkolu – opowiedz o tym dziecku, jasno nazywając to co się będzie działo (oczywiście językiem dopasowanym tak, aby dziecko zrozumiało, najlepiej w prostych krokach)
  • dowiedz się czy będziesz w pierwszych dniach mógł być z dzieckiem w placówce – jak długo, przez ile dni. Postaraj się zarezerwować na to czas. Jeśli będziesz z dzieckiem w przedszkolu pamiętaj, aby dostosować się do próśb wychowawców. Często rodzice są proszeni o to, aby ich obecność była obecnością bierną, aby nie namawiali dziecka do aktywności, aby nie zapewniali mu “rozrywek”, nie namawiali do zabawy z innymi dziećmi. Jesteście tam głównie po to, aby zapewnić dziecku bezpieczeństwo. Im mniej aktywni będziecie, tym wychowawca i inne dzieci będą bardziej atrakcyjne dla dziecka i tym szybciej zechce dołączyć do ich zabaw.
  • porozmawiaj z dzieckiem przed pierwszą wizytą w przedszkolu – spróbuj mu opowiedzieć o przedszkolu, dowiedz się co ono myśli (obawia się lub na co się cieszy).
  • dbaj o jasne komunikaty – gdy dziecko zostaje w przedszkolu powiedz mu w zrozumiały sposób kiedy po nie przyjedziesz – po obiedzie, po podwieczorku i pilnuj tego aby wywiązywać się z tego o czym mówisz. Przewidywalność i możliwość polegania na twoim słowie pomoże dzieciom czuć się bezpieczniej.
  • zorganizuj wizytę zapoznawczą w przedszkolu, zanim dziecko zostanie w nim samo.
  • jeżeli dziecko ma szczególne trudności w rozstawaniu się z konkretną osobą, niech na początku odprowadza je do przedszkola drugi rodzic, albo ktoś z dziadków. Dzięki temu rozstanie będzie odbywało się przy mniejszej intensywności emocji.
  •  zadbaj o siebie! Proces adaptacji to proces, który przechodzi maluch, ale i rodzice. Jeśli będziesz w dobrej kondycji emocjonalnej twoje dziecko będzie miało w tobie oparcie.

 Co może zrobić nauczyciel?

  •  nie zaprzeczaj uczuciom dziecka. Dziecko ma prawo czuć smutek, niepokój czy nawet lęk.
  • przygotuj swoje prośby, opis zwyczajów grupy do nowych rodziców w formie pisemnej – w ferworze emocji, rodzice mogą słabo pamiętać to co do nich mówisz.
  • zapoznaj dziecko z otoczeniem – oprowadź po sali, po pomieszczeniach, które będą używane przez dziecko (szatnia, jadalnia…); przedstaw mu osoby pracujące w przedszkolu oraz dzieci z grupy i siebie.
  • spróbuj dowiedzieć się co dziecko szczególnie lubi – może można taki element wprowadzić, jednego z pierwszych dni obecności dziecka w placówce. Gdy wydarza się to co lubimy i znamy dużo łatwiej nam nawiązywać kontakt.
  • poznaj zwyczaje dziecka – to pomoże Wam budować relację i uniknąć różnych nieporozumień
  • pamiętaj, że rodzice też są w okresie adaptacji ! Przygotuj się i pamiętaj, że na początku mogą zadawać dużo pytań i być pełni wątpliwości. Zachowaj jednak umiar w ewentualnych ustępstwach i poświęcaniu im czasu – pamiętaj, że oni tez uczą się w tym okresie jak będzie wyglądała Wasza relacja.
  • w chwilach kryzysu gdy dziecko płacze, bądź przy nim, nazywaj to co się z nim dzieje. Często już samo nazwanie i zauważenie tego co dzieje się z dzieckiem przynosi mu ulgę. Przy tym uczy dziecko nazywania emocji.

Magda i Ola

nursery-school-345518_1280

One thought on “Okres adaptacyjny w przedszkolu cz.1

Odpowiedz na „cebulaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>